هوشمند سازی هتل ⭐[امکانات + خدمات و هزینه اجرا]
هزینه در مورد هوشمندسازی هتل اگرچه میتواند برای برخی دورازذهن باشد، اما باید بدانید که در حال حاضر در کشورهایی مانند ترکیه، قطر، عربستان، گرجستان و برخی کشورهای دیگر و البته تمامی کشورهای اروپایی و امریکایی از این سیستمها استفاده میشود. هتل هوشمند را میتوان آیندهای غیرقابلوصف دانست که هم موجب بهینهسازی مصرف انرژی میشود و هم کارایی هتلها را بیشتر میکند. از طرفی نیازی به نیروی کار پرتعداد نخواهد بود و این به طبع سبب میشود که سرمایهگذاری در بخشهای دیگر هتل انجام گردد.
در حال حاضر خانه هوشمند کارن یکی از اصلیترین و برجستهترین مجریان طرح انواع پروژههای هوشمندسازی هتلها است. این مجموعه تمامی خدمات خود را با گارانتی و خدمات پس از فروش تضمین اصالت کالاها و کیفیت ارائه میدهد؛ علاوهبرآن، تمامی مزیتها و قابلیتها با کمترین هزینه ممکن فعالسازی شده و سعی میشود که در همان ابتدا، فاکتور نهایی قیمت در اختیار مشتری قرار بگیرد.
استفاده از تکنولوژی مدرن در صنعت هتلداری انقلابی در عملیات هتلداری و تجربه مهمانان ایجاد کرده است. ازآنجاییکه هتلداران نیازهای در حال تغییر بازار فعلی را درک میکنند، از فناوری برای ایجاد هتلهای هوشمند استفاده میکنند که نیازهای بازار تشنه فناوری با نیازهای دیجیتالی بالا را برآورده میکند. فن آوری هتلهای هوشمند هتلداران را قادر میسازد تا فرایندهای هتل را سادهسازی کنند، پایداری یک مجموعه را افزایش دهند و تجربیات مشتری را با ارائه خدمات شخصیسازی شده به مشتریان بهبود بخشند.
هتلهای هوشمند چیست؟
هتلهای هوشمند بهصورت کلی سیستمهایی هستند که استفاده از نیروی انسانی را به حداقل رسانده و به مشتریان و کسانی که به هتلها مراجعه میکنند، امکان دریافت خدمات برخط و بلادرنگ را میدهند. یعنی خبری از کوچکترین تأخیر نیست، به بیانی دیگر:
این هتلها از تکنولوژی مدرن برای منافع متقابل برای هتلداران و مهمانان استفاده میکنند. برای همگامشدن با روندهای فعلی هتل، هتلداران از فناوریهایی مانند کنترلهای صوتی فعال، خدمات چک این هوشمند، فناوری هولوگرافیک و نگهبان ربات برای بهبود تجربه مهمان و کسب سود استفاده میکنند. افزایش قابلتوجه هتلهای هوشمند را میتوان به تلاش صنعت مهماننوازی برای پاسخگویی به نیازهای دیجیتال بالای مهمانان نسبت داد.
مزایای هتلهای هوشمند
درصورتیکه بهعنوان یک هتلدار، قصد اجرای هتل هوشمند را دارید، قطعاً این سوال برای شما ایجاد میشود که در نهایت چه مفاد و مزایای عایدتان خواهد شد؟
درصورتیکه قصد استفاده از سرویسها و خدمات راهاندازی هتلهای هوشمند در ایران را دارید، بهتر است توجه ویژهای به امکاناتی که این پلتفرم در اختیار شما قرار میدهد داشته باشید، چون بههرحال قرار است سرمایهگذاری بزرگی را انجام دهید. با بررسی تمامی این مفاد و مزیتها، میتوانید در مورد اجرا یا عدم اجرای سرویسهای هتل هوشمند تصمیمگیری کنید. اینها تا حد زیادی به هزینه و قیمت هوشمندسازی هتل بستگی دارد.
راحتی حداکثری را به ارمغان میآورد
کارایی یک هتل را میتوان با سرعت خدماتدهی به مهمانان سنجید. هتلداران میتوانند از فناوریهایی مانند چک این هوشمند استفاده کنند که به مهمانان اجازه میدهد تا بهسرعت چکاین کنند و با استفاده از دستگاههای هوشمند، هر زمان که میخواهند خارج شوند. استفاده از فناوری هوشمند میتواند به مدیران هتل کمک کند تا با سادهسازی فرایندهای هتل در زمان و منابع صرفهجویی کنند. بهعنوانمثال، اگر مشتری شما از گوشیهای هوشمند خود برای چککردن استفاده میکند، میتوانید منابع انسانی را به مناطق دیگر هدایت کنید.
بهبود پایداری
استفاده از فناوری میتواند به صنعت هتلداری کمک کند تا اثرات نامطلوب آن بر محیطزیست کاهش یابد. برای مثال، صاحبان هتلها میتوانند اتاقهای هتل هوشمند و سوئیتهای هوشمند مجهز به ترموستات هوشمند و سیستمهای مدیریت انرژی هوشمند بسازند که میتواند به کاهش مصرف انرژی کمک کند. فن آوری هتل که به مهمانان اجازه میدهد تا از تلفنهای هوشمند خود برای روشن و خاموشکردن تهویه مطبوع بهراحتی استفاده کنند، میتواند به صرفهجویی در مصرف انرژی کمک کند.
دسترسی از راه دور و کنترلها را فعال خواهید کرد
اتاقهای هوشمند هتل یا سوئیتهای هوشمند به مهمانان امکان میدهد اتاقهای هتل خود را از راه دور کنترل کنند. بهعنوانمثال، یک مهمان میتواند درب هتل را قفل کند، پردهها را ببندد و باز کند، تلویزیون را روشن یا خاموش کند و سیستم روشنایی را دستکاری کند. فناوری هتل هوشمند میتواند تجربه مهمانان را لذتبخشتر کند، بنابراین بازگشت آنها را تضمین میکند. هتلداران همچنین میتوانند از راه دور به اتاقها دسترسی داشته باشند، دمای اتاق را تغییر دهند و پس از خروج مهمانان، چراغها را خاموش کنند.
فناوری هتل هوشمند چیست؟
فناوری آن در صنعت هتلداری برای ساده کردن عملیات و بهبود تجربه مهمانان استفاده میشود. این امکان تعامل مؤثر بین مشتریان، سیستمهای فناوری خدمات و کارکنان هتل را فراهم میکند. هتلداران میتوانند از فناوری هتل هوشمند برای جمعآوری دادههایی استفاده کنند که به بهبود خدمات مشتری، افزایش صرفهجویی در مصرف انرژی، نگهداری و تعمیرات بهموقع کمک میکند. مشتریان میتوانند از این فناوری برای لذتبردن از خدمات شخصیسازیشده در زمان راحتی خود استفاده کنند.
برخی تجهیزات هتلهای هوشمند
درصورتیکه قصد راهاندازی هتلهای هوشمند را دارید، میتوانید از پلتفرمها، پروتکلها، ابزارها و امکانات زیادی استفاده کنید که به اشکال گوناگون تحت لیبلهای مختلف در بازار عرضه میشوند.
رباتها
هتلدار میتواند از فناوری رباتیک برای ارائه خدمات بدون تماس به مهمان استفاده کند. این میتواند یک فناوری ضروری برای هتلهایی باشد که مشتریان آنها عملیات حفظ حریم خصوصی را ترجیح میدهند. بهعنوانمثال، میتوانید از یک پیشخدمت روباتیک برای تحویل لوازمآرایش به مشتریان استفاده کنید. مدیران هتل میتوانند رباتها را برای کار در بخشهای خانهداری، میز پذیرش و خدمات اتاق مستقر کنند.
اینترنت اشیا (IoT)
هدف فناوری اینترنت اشیا افزایش تجربه مشتریان و کاهش هزینههای عملیاتی هتل است. این فناوری دستگاههای هوشمند هتلها را از طریق اینترنت به هم متصل میکند و یک محیط هتلی پاسخگوی دیجیتالی ایجاد میکند. اینترنت اشیا میتواند شامل حسگرهای حرکتی، سیستمهای کنترل صوتی، تلویزیونهای هوشمند و قفلهای حساس باشد. هتلداران میتوانند با استفاده از اینترنت اشیا در هتلها، منابع انسانی را برای انجام سایر مسئولیتها آزاد کنند.
جستجوی صوتی و خدمات کنترل
خدمات جستجو و کنترل صوتی میتواند کمک مکالمهای را به مشتریان ارائه دهد. بهعنوانمثال، هتلداران میتوانند از فناوری خدمات جستجوی صوتی در تلفنهای هوشمند، هاب خانهها یا تلویزیونهای هوشمند استفاده کنند تا مهمانان بتوانند از دستورات صوتی بدون فشاردادن دستی دکمه دستگاه برای دریافت اطلاعات استفاده کنند. خدمات جستجو و کنترل صوتی همچنین میتواند به هتلدار کمک کند ترجیحات مهمان را بشناسد و بر اساس دادهها درباره مواردی که باید بهعنوان انتخابهای پیشفرض ارائه شود، قضاوت کند.
سافت کیها
برداشتن و انداختن کلید هتل در میز پذیرش میتواند برای مهمانان و کارکنان هتل خستهکننده و وقتگیر باشد. مدیران هتل میتوانند به مهمانان آموزش دهند که از کلیدهای اتاق نرم استفاده کنند که میتواند ناراحتیهای مرتبط با کلیدهای سنتی را از بین ببرد، مانند تعویض مداوم کلیدهای گم شده. فناوری هتل هوشمند هتلداران را قادر میسازد تا کلیدهای بدون تماس مانند کلید موبایل را برای مشتریان صادر کنند.
حسگرهای حرارتی مبتنی بر حرکت
حسگرهای حرارتی مبتنی بر اشغال میتوانند به هتلداران کمک کنند تا هزینههای انرژی را کاهش دهند. میتوانید سنسورهای حرارتی خود را طوری برنامهریزی کنید که در مکانهایی که اشغال هستند روشن شوند و وقتی اتاق خالی است خاموش شوند. فناوری حرارتی تضمین میکند که هتل شما در مواقع نیاز از برق استفاده میکند، در هزینهها صرفهجویی میکند و به تلاشهای پایداری کمک میکند.
ابزارها و اپلیکیشنهای موردنیاز برای اجرای هتل هوشمند
هزینه اجرا هتل هوشمند بستگی به ویژگیها، امکانات و قابلیتها و همینطور برند توسعهدهنده این ابزارها خواهد داشت. شرکتهای کوچک و بزرگ زیادی در زمینه ساخت انواع سنسورها، حسگرها، تاچ پنلها و همینطور قطعات جانبی خانه و هتل هوشمند فعالیت میکنند. برخی از آنها از پلتفرمهای جهانی؛ مانند زیگبی پشتیبانی کرده و برخی دیگر نیز صرفاً برندهای No Name هستند.
دراینبین اگر محصولات استانداردهای جهانی، از جمله ایزو و CE را دریافت کرده باشند قطعاً انتخاب بهتری خواهند بود. بهطورکلی یک سری ابزارها در قالب نرمافزار هستند که بخش جدانشدنی از هتل هوشمند شما بهحساب میآیند. در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.
ابزارهای حکمرانی مبتنی بر نقش
بسیاری از کارمندان به دلیل افزایش سرعتی که ارائه میدهند، شیوهها و سیستمهایی مانند shadow IT را مفید میدانند. وقتی از shadow IT استفاده میکنید، به این معنی است که در حال دورزدن فرایند دریافت تأیید از تیم امنیتی یا عملیات IT خود هستید.
درحالیکه این افزایش کارایی مزایای خود را دارد، زمانی که با دادههای حساس کار میکنید، مانند اطلاعات رزرو و پرداخت مهمانان، میتواند خطرناک باشد. برای دورزدن این مشکل، میتوانید از یک ابزار حکمرانی مبتنی بر نقش استفاده کنید که امنیت شما را حفظ میکند و درعینحال به کارمندان شما سرعتی را که برای کارشان میخواهند، میدهد.
ابزارهای هوش تجاری برای هتلها
استفاده از ابزارهایی که قادر به جمعآوری، مدیریت و تجزیهوتحلیل دادهها هستند، برای هتلها بسیار مفید است. یکی از بهترین ابزارهای موجود برای این نیازها، ابزار هوش تجاری است.
این ابزارها میتوانند به شما در ایجاد بینش در مورد عملکرد هتل و نحوه انطباق آن با بازار بزرگتر کمک کنند. یکی از مفیدترین جنبههای ابزارهای هوش تجاری این است که آنها بسیار متنوع و قابل تنظیم هستند. شما میتوانید آنچه را که برای صادرات گزارش، داشبورد و تجسم، اتصال به سایر ابزارها و گزینههای گزارش نیاز دارید، انتخاب کنید. ابزارهای هوش تجاری را میتوان برای اجرای خودکار تنظیم کرد.
سیستمهای مدیریت املاک
هر صنعتی دارای ابزارهای مدیریتی منحصربهفرد برای فرایندها و نیازهای خود است. یکی از موارد منحصربهفرد هتلها، سیستم مدیریت املاک یا PMS است. PMS سیستمی است که به شما امکان میدهد تمام فناوریهای دیگر خود را به هم متصل کرده و هماهنگ کنید تا بتوانید هتل و اجزای آن را بهتر مدیریت کنید. PMS میتواند به شما کمک کند تا تمام فرایندهای خود را سادهتر کنید. برای مثال، PMS میتواند تمام جنبههای اقامت مهمان، از ورود به خانه تا خروج، را مدیریت کند.
نرمافزار مدیریت درآمد هتل
اکثر سازمانها از ابزار نرمافزار مدیریت درآمد (RMS) برای تراکنشها و مدیریت پول خود استفاده میکنند. یک RMS ممکن است ابزار بهینهسازی درآمد (RO) نیز نامیده شود.
ابزارهای RMS مفید هستند زیرا میتوانند بهصورت داخلی و برای نظارت بر عوامل خارجی مانند محبوبیت بازار و پیشبینی قیمت و تقاضا مورداستفاده قرار گیرند. این نتایج با نظارت بر زمان واقعی بازار و بهروزرسانیهای رزرو خود، توانایی ادغام با ابزارهای دیگر شما، مانند ابزارهای هوش تجاری و نرمافزار مرکزی رزرواسیون و توانایی سفارشی کردن تنظیمات اتوماسیون به دست میآیند.
نرمافزار رزرو مرکزی هتل هوشمند
درحالیکه میتوانید تمام مدیریت اقامت مهمانان خود را با استفاده از اپلیکیشنها مدیریت کنید، استفاده از ابزار تکنولوژیکی متفاوت، اما متصل به شبکه داخلی، برای مدیریت پردازش پرداخت مهمانانتان میتواند مفید باشد.
اینجاست که یک سیستم نرمافزار رزرواسیون مرکزی یا CRS وارد میشود. این سیستم به شما امکان میدهد رزرو و مدیریت و پردازش پرداخت خود را متمرکز کنید. استفاده از سیستم CRS میتواند به بهروز نگهداشتن دردسترسبودن هتل شما کمک کند و رزروهای مضاعف را کاهش دهد. بهترین راه برای استفاده از CRS، خودکار کردن آن است. این به دلیل خطر مرتبط با استفاده دستی از سیستمهای CRS است.
تجهیزات موردنیاز برای هوشمند کردن هتلها در سال 2022-2023
یک سری تجهیزات هم هستند که بهعنوان ترند به امکانات هتلهای هوشمند افزوده میشوند، شما میتوانید این دستگاهها و گجتها را تهیه کرده و در هتل خود نصب کنید. البته هیچ اصراری نیست که هزینه ناگهانی و بسیار زیاد برای هتل هوشمند پرداخت شود. میتوان بهصورت جز به جز، تجهیزات مدنظر را خریداری کرد.
1. نور UVC برای ضدعفونیکردن
بیمارستانها از نور UVC و روباتهای ویروسکش برای ضدعفونیکردن استفاده میکنند. برخی از این رباتهای ویروسکش بازوهایی برای افزایش قابلیت ضدعفونیکنندگی خود دارند؛ آنها میتوانند اشیا را باز کنند و اشیا را حرکت دهند. دستگاههایی ساخته است که از نور UVC دور استفاده میکنند که به گفته دانشمندان برای انسان بیخطر است. از طول موج کوتاهتری نسبت به UV یا UVC استفاده میکند که نمیتواند از پوست عبور کند؛ اما همچنان میتواند ویروسها و باکتریها را از بین ببرد. این راه ایدهآل برای ضدعفونی فضاهای عمومی شلوغ یا مناطق تمیز در حالی است که مردم در اطراف هستند.
2. کنترل صدا برای ویژگیهای داخل اتاق
هتلی در امریکا الکسا و اکو آمازون را در اتاقهای خود نصبکرده است. مهمانان میتوانند از دستورات صوتی برای کنترل مواردی مانند ترموستات، پرده، تلویزیون و چراغها استفاده کنند. آنها همچنین میتوانند در مورد آبوهوا یا اخبار سوال بپرسند. این به مهمان اجازه میدهد تا اقامت خود را سفارشی کند و درعینحال آنچه را که باید لمس کند به حداقل برساند.
3. استفاده از NFC و موبایل یا تگ برای ورود به اتاقها
شما میتوانید از تگهای مخصوص برای ورود و خروج اتاقها استفاده کنید، همین حالا هم بسیاری از هتلها دارای کارتهای RFID هستند که البته یک تکنولوژی خیلی جدید بهحساب نمیآید. علاوه بر خودکارسازی فرایندها، برنامهها همچنین میتوانند با کاهش تعاملات رودررو از مهمانان و کارکنان شما محافظت کنند. حتی میتوانید برنامههای تحت وب و یا نرمافزارهایی را نیز برای هتل هوشمند خود توسعه دهید.
4. رباتهای پیش خدمت
رباتهای پیش خدمت هم یکی از جذابترین تکنولوژیهایی هستند که در هتلها برای انجام فعالیتهای مختلف و ارائه خدمات طراحی شدهاند. در واقع میتوان از این سیستمها بخصوص در میز شام استفاده کرد؛ آنها دستورات را بهصورت کاملاً صحیح انجام میدهند. از طرفی نیاز به سیگنال شبکه دارند؛ اما مشکل بزرگی که در مورد ربات پیش خدمت در بحث هوشمندسازی هتلها وجود دارد این است که قیمت فوقالعاده بالایی دارند.
5. دربان دیجیتال
دربانهای دیجیتال راه خوبی برای کاهش تماس با مهمانان هستند و درعینحال به آنها کمک میکنند. رباتهای چت و رباتهای مجازی میتوانند درخواستهای ساده را تکمیل کنند و اطلاعات اولیه را ارائه دهند و کارکنان شما را برای نیازهای پیچیدهتر آزاد کنند.
6. روشهای پرداخت بدون تماس
انتظار میرود پرداختهای بدون تماس افزایش یابد؛ زیرا کارتهای نقدی و نقدی حامل میکروب هستند. البته این کار در حال حاضر با سیستمهای بانکداری نیز قابل انجام است. میتوانید از ابزارهای دیگری هم استفاده کنید، مانند تگهای NFC و انواع بارکدها که این روزها هزینه زیادی هم برای شما نخواهند داشت. کیف پولهای دیجیتال مانند اپل پی و اندروید پی هم قابلاستفاده خواهند بود. البته که در ایران مشکلات زیادی دارند.
7. فناوری ردیابی تماس و کنترل جمعیت
با شروع سفر و ازسرگیری رویدادهای حضوری، شرکتکنندگان و برنامهریزان احتمالاً هتلهای هوشمندی را ترجیح میدهند که ردیابی تماس و سایر فناوریها را برای کاهش انتقال ویروس داشته باشند که به ارائه جلسات و رویدادهای ایمن برای همه افراد درگیر کمک میکند. استفاده از این ابزارها در هتل میتواند یک مزیت مهم باشد. در واقع مدیریت کرونا نیز با استفاده از هوشمندسازی هتل در سال 2022 میلادی به همین راحتی ممکن است.
هزینه هوشمندسازی هتلها چقدر است؟
هزینه هوشمند کردن هتل به موارد زیادی بستگی دارد از جمله:
استفاده از نوع تکنولوژی: تکنولوژیهای مختلف برای خدمات هوشمندسازی هتلها در نظر گرفته شده که تفاوتهای کوچک و بزرگ زیادی با هم دارند. بهطورکلی این که از چه قابلیتی در درب و پنجرهها، پذیرش و ورودی، رزرو … استفاده شود مهم خواهد بود.
نوع اتاقها و تعداد آنها: به طبع تعداد اتاقهای یک هتل نیز یک عامل تعیینکننده در هزینه کلی هوشمندسازی آن است.
استراتژی هوشمندسازی و سناریوها: استراتژیها شامل سناریوها و قابلیتهایی است که روی تاچ پنلها، سیستم مدیریت مرکزی و همینطور ورودی هر اتاق در نظر گرفته میشود.
تعداد تجهیزات مورداستفاده: تعداد تجهیزات از جمله عواملی است که قیمت و هزینه کلی هوشمندسازی هتل را تعیین میکند. البته به این موارد برند سازنده تجهیزات هتل هوشمند و… را نیز اضافه کنید.
گجتهای موردنیاز هتلهای هوشمند
در ادامه با تجهیزات موردنیاز هتل هوشمند بیشتر آشنا خواهیم شد.
اتاقهای هوشمند هتل
برترین فناوری هتل که بیشتر مورد تقاضای مهمانان است، اتاقهای هوشمند هتل است. این فناوری به مهمانان اجازه میدهد تا اتاقهای خود را بهصورت دیجیتالی شخصیسازی و سفارشی کنند. آنها ترجیحات خود را از راه دور یا از طریق دستگاههای هوشمند خود مطابقت میدهند.
یک اتاق هتل هوشمند شامل موارد زیر است:
- تلویزیونهای هوشمند
- هابهای چندرسانهای
- پردههای خودکار
- دستگاههای قهوهساز هوشمند
- سیستمهای گرمایش اتوماتیک
- سیستمهای صوتی سفارشی
- سیستم روشنایی مبتنی بر حسگر
- ربات نظافت
- سافت کی
- و…
تمامی این فناوریها را میتوان از راه دور و دیجیتال شخصیسازی و سفارشی کرد. علاوه بر این، این فناوری به کاهش خودکار مصرف انرژی اتاقهای مهمان در هنگام بیرون رفتن از مهمانان کمک میکند.
اینترنت اشیا (IoT)
فناوری اینترنت اشیا بر اتصال دستگاههای مختلف با استفاده از یک سیستم مرکزی اینترنت متمرکز است. این هتل شما را به مکانی بدون لمس تبدیل میکند که همه چیز بهصورت دیجیتالی پاسخ میدهد.
بهعنوانمثال، بازدیدکنندگان میتوانند بهجای میز جلو، از فناوری تحویل تلفن همراه استفاده کنند. علاوه بر تجربه بدون لمس، این سرویس روند ورود را سرعت میبخشد. همین موضوع برای فناوری پرداخت بدون تماس نیز صادق است.
سیستمهای فیلتر هوا
یکی از تکنولوژیهای برتر هتل، سیستمهای فیلتر هوا است که اقامتی بینظیر را برای میهمانان فراهم میکند. سازمان بهداشت جهانی گزارش داد که از هر 10 نفر در سراسر جهان 9 نفر هوای آلوده تنفس میکنند.
سرویس چت و صوتی هوش مصنوعی
سرویس چت هوش مصنوعی به بازدیدکنندگان هتل کمک مکالمهای ارائه میدهد. این بر اساس دادههای عظیم جمعآوری شده در مورد مهمانان، خدمات و راهحلهای شما است. بر اساس آنچه بهعنوان یادگیری ماشینی شناخته میشود، رباتها میتوانند پاسخهای سفارشی به تمام سؤالات مهمانان شما 24/7 ارائه دهند.
جهت کسب اطلاعات دقیقتر در این مورد میتوانید با تیم پشتیبانی و خدمات خانه هوشمند کارن در ارتباط باشید.