خانه هوشمند KNX, کلیات هوشمند سازی ساختمان KNX

منبع تغذیه در سیستم KNX

منبع تغذیه KNX

منبع تغذیه KNX

منبع تغذیه KNX برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم هوشمند سازی ساختمان در ساختمانهای مدرن لازم است.

KNX برای ساختمان مدرن

تقاضا برای راحتی و تطبیق پذیری در محل اقامت یا ساختمان تجاری در سالهای اخیر به سرعت در حال رشد است. این به معنای یک سیستم پیچیده است که شامل کنترل هوشمند، مصرف انرژی کم و باید امنیت سطح بالایی داشته باشد. در گذشته، این سیستم از نظر سیم کشی الکتریکی کاملاً پیچیده بود زیرا هر عملکرد دستگاه به کابل کنترل فیزیکی خاص خود نیاز داشت. که در شکل زیر نشان داده شده است. این سیستم در ابتدا از نظر طراحی و نصب نیاز به تلاش زیادی داشت. و بعد سختی زیاد در نگهداری تحمیل می کرد.

تراکم بالای کابل ها همچنین می تواند باعث بالا رفتن خطر از آتش سوزی شود. بنابراین، تاسیسات جدیدی برای ارتباط واحد بین هر کنترل کننده، حسگر و محرک ایجاد شده و با سیستم KNX نامگذاری شده است. سیستم KNX اکثرا از گذرگاه داده دو سیمه در تاسیسات استفاده می کند که سیگنال ها را به طور موازی با سیم بین دستگاه ها منتقل می کند. بنابراین سیستم KNX به طور قابل توجهی کار انبوه سیمهای برق داخل ساختمان را کاهش می دهد. و خطر آتش سوزی و نگهداری را بسیار کاهش می دهد.

منبع تغذیه KNX ، چک KNX

شکل 1 سیستم سنتی (چپ) در مقابل سیستم KNX (راست)

منبع تغذیه برای گذرگاه KNX

سیستم KNX نه تنها با تعداد کمی دستگاه می تواند بسیار ساده باشد. بلکه دارای یک سیستم پیچیده با صدها دستگاه برای استفاده در یک ساختمان است. در هر دو مورد، منبع تغذیه KNX برای تأمین انرژی گذرگاه داده KNX مورد نیاز است.

در این بخش، توضیح می دهیم که چرا منبع تغذیه KNX برای گذرگاه داده KNX ضروری است. و نمی توان آن را با منبع تغذیه حالت سوئیچینگ معمولی جایگزین کرد.

سناریوی اول

فقط یک سیستم ساده است که فقط دو دستگاه دارد. که در شکل 2 (دکمه فشاری و محرک برای کنترل پرده) در گذرگاه داده KNX نشان داده شده است. درصورتی که کاربر دکمه را فشار دهد تا پرده پنجره راه اندازی کند و مشخصا این سیستم کار نمی کند. دستور دیجیتال از دکمه نمی تواند به محرک برای کنترل پرده منتقل شود، فقط به این دلیل که گذرگاه داده KNX کار نمی کند.

سناریوی دوم

منبع تغذیه متداول 30 Vdc به گذرگاه داده موجود است. اکنون این دکمه می تواند سیگنال را به اصطلاح پالس فعال بر روی گذرگاه داده منتقل کند. با این حال محرک هنوز قادر به دریافت و پاسخ بیشتر به آن نیست. زیرا این سیگنال، سیگنالهای KNX کامل و مناسبی نیست.

سناریوی سوم

منبع تغذیه KNX با چک یکپارچه به سیستم اضافه می شود. هنگامی که دکمه فشاری سیگنال پالس فعال را به گذرگاه داده منتقل می کند. منبع تغذیه KNX به دلیل داشتن چک یکپارچه بلافاصله به یک پالس تساوی پاسخ می دهد. سپس پالس فعال و برابری برای ترکیب یک سیگنال صحیح نشان دهنده “0” در دنیای دیجیتال ترکیب می شود. شکل موج ترکیبی باید در 104 میکرو ثانیه معادل 10 کیلوهرتز باشد و با شکل موج ترکیبی دیگر برای “0” یا بدون شکل موج (فقط 30 ولت) برای “1” در 104 میکروثانیه بعدی باشد. چنین توالی پی در پی “0” و “1” عملکرد / فرمان واقعی سیستم هدفمند را از دکمه به محرک پرده نشان می دهد.

در نتیجه، این سیستم KNX ساده به درستی کار می کند. دستگاه KNX دیگر، به عنوان مثال روشنایی، گرمایش، HAVC ، امنیت … و غیره، برای حداکثر انعطاف پذیری دارای همان اصل کار در همان و فقط یک گذرگاه داده است. هر دستگاه KNX برای انتقال و دریافت سیگنال در گذرگاه 10 میلی آمپر از منبع تغذیه مصرف می کند. درصورتیکه منبع تغذیه KNX 640 میلی آمپر باشد، این نشان دهنده حداکثر تعداد مجاز دستگاه در باس 64 عدد است. از این رو منبع تغذیه KNX با چوک یکپارچه برای حفظ عملکرد طبیعی سیستم گذرگاه داده KNX بسیار ضروری است.

منبع تغذیه KNX، چک KNX

شکل 2 سناریو 1 اتوبوس تغذیه نمی شود (چپ). اتوبوس تغذیه می شود اما از طریق منبع تغذیه KNX تغذیه نمی شود(وسط). سیستم کامل و فعال گذرگاه داده KNX با ارسال صحیح دیجیتال “0” & “1” برای برقراری ارتباط (راست)

اهمیت اندازه

تمام دستگاه های KNX از جمله کنترل کننده، سنسور و محرک به طور کلی در یک کابینت داخل ساختمان نصب می شوند. ابعاد دستگاه KNX باید مطابق استاندارد DIN 43880 طراحی شود تا از یکنواختی نصب اطمینان حاصل شود. عرض دستگاه KNX توسط یک یا چند واحد استاندارد (SU) کدگذاری می شود که بر اساس تعریف، هر واحد SU نباید بیش از 18 میلی متر باشد.

جریان اصلی 640 میلی آمپر KNX دارای 4 SU (54 میلی متر) عرض یا بیشتر است. محصول جدید با طراحی باریک یعنی 3 SU امکان نصب تعداد بیشتری دستگاه KNX دیگر را در فضای ثابت داخل کابینت فراهم می کند که عملکردهای همه کاره ای را برای ساختمان های مدرن فراهم می کند.

نتیجه

سیستم KNX مزایای زیادی برای فعالیت در ساختمانهای مدرن مسکونی و تجاری فراهم می کند. منبع تغذیه KNX یک واحد و دستگاه کلیدی برای اجرای روان محیط KNX است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *