خانه هوشمند KNX, نرم افزار هوشمند سازی ساختمان KNX

کلیات راجع به نرم افزار ETS

کلیات نرم افزار ETS

نرم افزار ETS

طراحان سیستم میتوانند از این نرم افزار ETS (برنامه ETS) برای اتصال محصولات تولید کنندگان مختلف و دامنه های کاربردی مختلف استفاده کنند. تا یک تاسیسات واحد ایجاد کنند.

تاسیسات KNX توسط یکی از دو حالت پیکربندی زیر قابل برنامه ریزی است:

پیشنهاد شگفت انگیز! خدمات خانه هوشمند فقط برای امروز!

تماس بگیرید …..02126808852

 

در اینجا سیستم از طریق رایانه شخصی پیکربندی نمی شود. بلکه با استفاده از یک کنترلر دستی، دکمه های فشاری یا روشهای دیگر پیکربندی میشود. این روش پیکربندی برای یک تکنسین برق بدون مهارت نرم افزاری. و تنها با دانش پایه فناوری گذرگاه داده مناسب است.  دستگاه های S-Mode (شکل زیر را ببینید) نیز می توانند در مراحل بعدی به تاسیسات اضافه شوند

  • حالت سیستم (S-Mode)

برای پیکربندی دستگاه های S-Mode، یک برنامه ویژه – نرم افزار ابزار مهندسی (ETS) – لازم است. نرم افزار ETS (نرم افزار KNX) همچنین می تواند برای اتصال و راه اندازی دستگاه های KNX استفاده شود.

عملکردهای نرم افزار ETS

تاسیسات KNX معمولاً در S-Mode تنظیم می شود. یعنی با استفاده از رایانه ای که نرم افزار ETS روی آن نصب شده است. برنامه ETS (نرم افزار KNX) برای پردازش نرم افزار کاربردی که تولید کنندگان برای محصولات خود را تهیه می کنند، استفاده میشود. به عنوان مثال برای انجام کارهای زیراستفاده شود:

  • دانلود برنامه کاربردی سازندگان از طریق اینترنت (فروشگاه آنلاین) یا خواندن در پایگاه داده یک تولیدکننده. (به عنوان مثال توسط سازنده از طریق وب سایت خود ارائه می شود).
  • تنظیم پارامترهای برنامه کاربردی.
  • استفاده از آدرسهای گروهی برای پیوند دادن اجزاء گروهی برای برنامه های کاربردی اختصاصی.
  • دانلود برنامه کاربردی در دستگاه های سیستم KNX از طریق برنامه ETS.(نرم افزار KNX)

علاوه بر ابزار طراحی و راه اندازی. نرم افزار ETS همچنین در زمینه تشخیص و عیب یابی کمک های گسترده ای را ارائه می دهد.

ساختار برنامه ETS

برنامه ETS مطابق قوانین طراحی ویندوز ایجاد شده است. بنابراین کاربرانی که در حال حاضر با محصولات Microsoft کار می کنند. دیگر نیازی به یادگیری نحوه استفاده از آن ندارند. نرم افزار ETS (برنامه نویسی KNX) دارای تعدادی پنجره است که هرکدام تاسیسات KNX را به روشی متفاوت نشان می دهند.:

  • پنجره اصلی تاسیسات را از نظر ساختمان ارائه میدهد. و اتاق ها و تابلوهای توزیع مختلف آن را نشان می دهد. دستگاه ها را می توان به اتاق های جداگانه و تابلو های توزیع اختصاص داد. و پیدا کردن وسیله ای در برنامه ETS بر اساس موقعیت آن در ساختمان را، آسان می سازد.
  • پنجره آدرس گروهی تاسیسات KNX را از نظر عملکردهای ارائه شده نشان می دهد. در اینجا براحتی میتوان مشخص کرد که چه وسایلی در ساختمان با یکدیگر و به چه طریقی تعامل دارند. پنجره توپولوژی ویرایش ساختار (آدرسهای اختصاصی) تاسیسات KNX را نشان می دهد.
برنامه ETS ، نرم افزار ETS ، آموزش نرم افزار ETS

هر پنجره در نرم افزار ETS (برنامه نویسی KNX) به دو نیمه تقسیم می شود:

سمت چپ یک نمای کلی از تاسیسات به شکل درختی ارائه می شود.

سمت راست که بصورت لیستی قرار دارد بخشهای جداگانه ای از ساختار درختی که در قسمت سمت چپ انتخاب شده را نمایش میدهد.

در امتداد لبه بالایی پنجره ها نوار منو هستند که از آن میتوان عملکردهای اختصاصی را فراخوانی کرد.  همچنین نوار ابزارهایی وجود دارند که دسترسی سریع و ساده به مهمترین عملکردهای برنامه را ایجاد می کنند.کاربر می تواند ظاهر لیست ها را در قسمت راست پنجره و نمادهای موجود در نوار ابزار را سفارشی کند تا آنها را با سبک کاری شخصی خود تطبیق دهد.

طراحی تاسیسات KNX

برای طراحی تاسیسات KNX، صرفاً نصب نرم افزار ETS در رایانه کافی نیست. داده های محصول ارائه شده توسط سازندگان دستگاه های مختلف نیز باید به وارد برنامه وارد کرد. این داده ها بصورت رایگان از طریق تولید کنندگان محصولات KNX بصورت آنلاین یا مستقیم از طرف سازنده در دسترس است. آنها همچنین می توانند در فروشگاه محصولات ETS آنلاین KNX قابل دسترسی باشند. پس از ورود کردن این داده ها به برنامه ETS (برنامه نویسی KNX). طراحی تاسیسات می تواند آغاز شود. که شامل مراحل زیر است:

  • ایجاد یک پروژه با داده های مورد نیاز. پروژه می تواند بعداً در هر زمان و از طریق نام پروژه مجدداً باز و ویرایش شود .
  • ترسیم طرح ساختمان و دستگاه های موجود در آن.؛ تعریف ساختار ساختمان و توپولوژی باس؛ تعیین آدرس های اختصاصی دستگاه ها.
  • تعیین پارامترهای مربوط به محصولات KNX در صورت نیاز. به عنوان مثال ، در مورد دکمه فشاری لازم است که تعریف کنید که آیا دکمه فشاری یک سوئیچ دیمر. دکمه فشاری برای کنترل پرده یا دکمه فشاری ساده برای روشن و خاموش کردن چراغ است. در مورد محرک، این پارامترها نحوه رفتار محرک را تعیین می کنند. به عنوان مثال آیا باید عملکرد تایمر را ارائه دهد یا اگر روشنایی کم باشد. با چه سرعتی باید روشنایی را از حالت قبلی به تنظیم جدید تغییر دهد.
  • تعریف عملکردهای سیستم و آدرسهای گروه.

مثال:

در یک دفتر دو خط روشنایی وجود دارد که به طور مستقل از یکدیگر کار می کنند. باید بتوان هر چراغ را به صورت جداگانه روشن و خاموش کرد. اما امکان تغییر هر دو نیز وجود دارد با هم روشن و خاموش می شوند. بنابراین محرک باید برای سه عملکرد متفاوت برنامه ریزی شود. بنابراین سه آدرس گروه مورد نیاز است. (چراغ خط 1 روشن / خاموش، چراغ خط 2 روشن / خاموش، و چراغ های خط  1 و 2 روشن / خاموش)

  • پیوند دادن اجزاء گروهی محصولات KNX از طریق آدرسهای گروهی. این کار با اتصال “کابلهای مجازی” در نرم افزار ETS بین ورودیها و خروجیهای مجازی دستگاهها انجام میشود. با پیوند دادن اجزاء گروهی از این طریق، کاربر می تواند تعیین کند که کدام سنسورها کنترل کننده محرک ها هستند
  • مشخص کردن معاملات مربوط به دستگاههای KNX در نصب (اختیاری)
  • بررسی اینکه تاسیسات به درستی طراحی شده است. چاپ اسناد، و صرفه جویی و تهیه نسخه پشتیبان از پروژه است.

راه اندازی

راه اندازی یکی از مهمترین عملکردهای نرم افزار ETS (برنامه نویسی KNX) است. هر دستگاه ابتدا باید به صورت جداگانه یک آدرس خاص اختصاص دهد. که کاربر برنامه ETS که مسئولیت اجرای تاسیسات را انجام می دهد. با فشار دادن دکمه برنامه نویسی روی دستگاه انجام می دهد. به برنامه می گوید که آدرس بعدی که در قسمت بعدی صادر می شود باید به آن وسیله خاص اختصاص یابد. در این مرحله از مراحل راه اندازی، مراقبت های ویژه ای لازم است، زیرا خطاها در این مرحله می توانند بعداً به نقصان منجر شوند، که اصلاح  ان می تواند بسیار وقت گیر باشد. هنگامی که همه دستگاه ها دارای یک آدرس اختصاصی هستند، وقت آن است که نرم افزار را در آنها دانلود کنید.

برنامه ETS ، نرم افزار ETS ، آموزش نرم افزار ETS ،آموزش برنامه ETS

توابع تشخیصی

نرم افزار ETS تعدادی کارکرد تشخیصی(عیب یابی) را ارائه می دهد، به عنوان مثال برای بررسی آدرس های اختصاصی دستگاه ها یا خواندن وضعیت باس داده دستگاه خاص. این شامل جزئیات سازنده دستگاه، هرگونه خطا در واحد اتصال باس و وضعیت عملکرد دستگاه است. وضعیت عملیاتی نشان می دهد نرم افزار در حال حاضر در حال اجرا است یا خیر. همچنین می توان دید که آیا دستگاه انتهایی مناسبی از طریق PEI به واحد اتصال باس متصل است یا اینکه آدرس های گروهی به اجزاء دستگاه اختصاص یافته است یا خیر. مانیتور گذرگاه داده و گروه می تواند برای نظارت بر تمام تلگرام های گذرگاه داده و از این رو مشاهده فعالیت در باس مورد استفاده قرار گیرد. این امر تشخیص و یافتن هرگونه خطا را آسان می کند.

برنامه ETS ، نرم افزار ETS ، آموزش نرم افزار ETS ،آموزش برنامه ETS 1

علاوه بر نظارت بر تلگرام، ارسال تلگرام از طریق رایانه نیز امکان پذیر است و از این طریق می توانید محرک ها را آزمایش کرده و عملیات تغییرات را در عملکرد تاسیسات آغاز کنید بدون اینکه هنوز سنسورهای مربوطه نصب شده باشند. این به عنوان یک مثال ساده، آزمایش کنترل اتاقهای شخصی را بررسی کنید، به عنوان مثال بررسی کنید که سیستم گرمایش هوا هنگام باز شدن پنجره ها خاموش می شود. (حتی اگر مثلاً سنسور پنجره مربوطه هنوز تعبیه نشده اند).

نصب و مجوز

نرم افزار ETS توسط انجمن KNX در فروشگاه آنلاین KNX (www.knx.org) فروخته می شود. پس از خرید می توان آنرا مستقیم از اینترنت بارگیری کرد و در هر رایانه ای قابل نصب است. برای کار با برنامه ETS، کاربران نیاز به مجوز دارند که انواع مختلفی از آنها در دسترس است:

مجوز نرم افزار ETS Professional.

ETS Professional نسخه کامل نرم افزار ETS است. مجوز نرم افزار فقط برای یک رایانه معتبر است.

  • دانگل مجوز برای ETS Professional: دانگل سخت افزاری نیز لازم است. این یک مجوز قابل حمل است که می تواند در هر رایانه به درگاه USB وصل شود. به لطف دانگل، نرم افزار ETS در هر رایانه ای قابل استفاده است.
  • مجوزهای تکمیلی برنامه ETS: حداکثر دو مجوز دیگر را می توانید با یک هزینه اضافی کوچک خریداری کنید. این مخصوصاً برای شرکتهای کوچکتر مناسب است.
  • مجوز ETS Lite: مجوز ارزان قیمت ETS برای کارآموزان. که عملکردی محدود برای دانشجویان و دانش آموزان در دسترس است

Interfaces (رابط ها)

برای راه اندازی و تشخیص، رابط های نرم افزار ETS برای اتصال به گذرگاه داده استفاده می شود. روشهای مختلفی برای دستیابی به این هدف وجود دارد.: روش استاندارد از طریق پورت USB KNX یا رابط  net/IP KNX (یا روترnet/IP KNX). اگر تاسیسات شبکه دارای اتصال Wi-Fi باشد، از طریق یک لپ تاپ نیز می توانید به گذرگاه داده بی سیم دسترسی داشته باشید.

Plug-ins

پیکربندی و راه اندازی برخی از دستگاههای KNX به نرم افزار ویژه دیگری نیاز دارد. به عنوان مثال، در صفحه نمایش، ساختار صفحه، متن هایی که در صفحه نمایش داده می شوند، و پیوند به وقایع موجود در سیستم گذرگاه داده توسط شخص مسئول طراحی تاسیسات تعریف می شود. برای این کار، معمولاً یک افزونه نرم افزاری جداگانه لازم است. به محض شروع ویرایش پارامترهای دستگاه در نرم افزار ETS، افزونه ها به صورت خودکار فراخوانی می شوند.

برنامه های ETS

برنامه ها به طور گسترده ای برای تلفن ها، تلفن های هوشمند و رایانه های لوحی در دسترس هستند و اکنون برای برنامه ETS نیز وجود دارد.

نرم افزار ETS Professional به طور کلی تمام موارد لازم را برای کار با تاسیسات KNX ارائه می دهد. اما، مانند کاربران تلفن همراه، کاربران سیستم KNX نیز به طور فزاینده ای دسترسی به طیف گسترده ای از عملکردهای اضافی را می خواهند. KNX با ارائه برنامه هایی برای نرم افزار ابزار مهندسی خود (ETS)، به تقاضای روز افزون در سراسر جهان برای راه حل های تخصصی پاسخ می دهد. برنامه های سازگار می توانند عملکردهای برنامه ETS را بیشتر و بیشتر کنند. آنها به طور خاص به متخصصان KNX اجازه می دهند از شفافیت بیشتری برخوردار شوند، و نصب های KNX را سریعتر از همیشه پیکربندی کنید. با تشکر از برنامه ها، نرم افزار ETS می تواند مطابق با خواسته های آینده کاربران و تحولات فنی آینده باشد. همه برنامه ها توسط انجمن KNX و اعضای KNX طراحی شده اند. با تأیید انجمن KNX، آنها برای خرید از فروشگاه اینترنتی KNX در دسترس هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *